|
|
|
|
Erborigisk sång- och speldag 100828
Svara på ämnet –
Skapa nytt ämne
|
Erik Bohlin
|
Erborigisk sång- och speldag 100828
|
|
Kassör
|
Postat: 9 jun 2010 22:09
– Evenemang: 28 aug 2010 13:00
|
Citera
|
|
|
Hejhej!
Tycker att det är dags att damma av flöjter, stämband och trummor för att blåsa nytt liv i den Erborigiska musiken.
Gammalt och nytt kommer att sjungas och spelas. Alla är välkomna även de som vare sig spelar eller sjunger!
Platsen är än så länge höljd i dunkel (men någonstans i Uppsala kommer det att bli denna gång), men upplägget är som följer:
Kl. 13 samlas vi.
Under eftermiddagen äts knytisfika.
De som vill vara kvar sent kanske behöver middag - det löser vi då!
Ingen anmälningsavgift. Var och en tar med något till fikat.
För att få lite koll på läget så får man gärna anmäla sig till min på erikbohlin@hotmail.com
Varmt välkomna!
E
|
|
Till överst på sidan
|
|
Karin Oswald
|
|
|
|
Postat: 16 jun 2010 20:11
|
Citera
|
|
|
Bra initiativ!!! Hoppas kunna komma lite senare på eftermiddagen.
|
|
Till överst på sidan
|
|
Erik Bohlin
|
Sång- dans- och spelinfo
|
|
Kassör
|
Postat: 13 aug 2010 21:18
|
Citera
|
|
|
Hej alla - nu närmar sig "Sång, dans och speldagen" med stormsteg. Hittills har jag noterat följande som anmälda:
1. Erik Bohlin
2. Karin Oswald (blir lite sen)
3. Cissi Oksanen (hoppas kunna komma)
4. Jennifer Viberg
5. Mikael Lindström
6. Maria Forslund
7. Henrik Johansson
8. Niclas Lundborg
Vet ni att ni vill vara med - anmäl er gärna till mig på erikbohlin@hotmail.com. Om ni bestämmer er sent - varmt välkomna oanmälda! Tror att det kommer att bli en kanondag! Välkomna!
Jag har plockat ut ett gäng låtar, med fokus på värdshuspartaj, som vi kan börja med. Ska försöka sammanställa ett texthäfte (som var och en får skriva ut och ta med) så att vi kan få bra drag i sången. Ta gärna med egna låtar - ju fler desto bättre!
Tänkte också att vi ska försöka få ordning på ett par erborigiska "allmogedanser" (som passar på en krog).
Vi ska vara i en föreningslokal som ligger i anslutning till Gunilla Carlssons lägenhet på Stövarvägen 1 E (vid Svamptorget i Norby, södra Uppsala). Kommer ni vilse så slå Gunilla en signal på 0739 - 08 63 05. Mig når ni på 0706 - 53 91 46.
Välkomna med lunch i magen från kl. 13.
Kostnaden för kalaset är att alla tar med sig något till fikat. Mmmm.
Det finns såväl en rimligt välsorterad ICA-butik som en pizzeria runt hörnet.
Vad mer kan ni vilja veta? Fråga gärna!
|
|
Till överst på sidan
|
|
Peter Engström
|
|
|
|
Postat: 18 aug 2010 14:45
|
Citera
|
|
Jag kommer förhoppningsvis om inget annat stället till det.
Det vore trevligt om man kunde lyfta fram de lite mer osjungna visorna i Sorkarnas visbok också. Det finns många riktigt bra där. Man börjar tröttna lite på att det bara är de som finns på skivorna som vevas om och om igen.
Framför mångfald och nya härliga visor! 
|
|
Till överst på sidan
|
|
Gunilla Carlsson
|
|
|
Sekreterare
|
Postat: 18 aug 2010 17:28
|
Citera
|
|
Jag skulle gärna lära mig sången om badhusen i Jarne, men eftersom nästan ingen kan melodin och den inte finns på en skiva har det varit svårt.
Det är väl en stark anledning till att det blir låtarna från skivorna som sjungs, det är de man kan lära sig. Det är få som vill sjunga samma visa 10 ggr på raken så att man kan lära sig den.
Kan man önska visan om badhusen i Jarne? Är det någon som kommer som kan melodin, och kan man få en kopia av texten?
Fram för fler nidvisor om andra!
ps. om det är någon utsocknes som vill sova över t.ex. för att vara med på stadsskogens dag dagen efter går det att ordna. Säg bara till i förväg ds.
|
|
Till överst på sidan
|
|
Mikael Lindström
|
Skjuts?
|
|
|
Postat: 24 aug 2010 20:36
|
Citera
|
|
|
Är det någon med bil från Gävle som skall dit? Min bil dog nyligen och kommer inte hinna återupplivas tills dess. :/
|
|
Till överst på sidan
|
|
Erik Bohlin
|
Texthäfte
|
|
Kassör
|
Postat: 25 aug 2010 23:25
|
Citera
|
|
|
Hej alla - ser fram emot lördagen!
Bifogar en sammanställning av låtar som kan vara aktuella på lördag. Skriv gärna ut och ta med. Materialet är helt oredigerat, så vill ni ha fina utskrifter så får ni dutta själva!
Givetvis välkomnas även bidrag utöver dessa. Ha gärna med flera ex av texten i så fall!
Tror att detta blir en kanondag!
E
Ps. Sorry Mikael - cyklar från Fålhagen...
Ds.
| Beskrivning: |
Samma sak i båda - endast olika format.
|
 Ladda ned |
| Filnamn: |
GH S,d o s Sånghäfte.pdf |
| Filstorlek: |
227.03 KB |
| Nedladdad: |
12 gång(er) |
| Beskrivning: |
Samma sak i båda - endast olika format.
|
 Ladda ned |
| Filnamn: |
GH S,d o s Sånghäfte.doc |
| Filstorlek: |
195.5 KB |
| Nedladdad: |
7 gång(er) |
|
|
Till överst på sidan
|
|
Erik Bohlin
|
Eftersnack
|
|
Kassör
|
Postat: 29 aug 2010 10:17
|
Citera
|
|
|
Hejhej, och tack alla ni som bidrog till en skön Erborigisk sångdag i går. Det blev inte så mycket dansat (inget alls, faktiskt!), men det får bli nästa gång!
Det var en hel del gamla godingar som fräschades upp, men även några (tror vi) hittills inte inspelade låtar som vi i instuderingssyfte spelade in. Bifogar dessa filer.
Observera att det i flera fall finns fler verser än på ljudfilen, men melodierna ska vara ungefär rätt...
E
Trodde jag, ja! Det går inte att ladda upp mp4:or på sidan. Ska försöka konvertera till mp3 och se om det går bättre...
|
|
Till överst på sidan
|
Svara på ämnet –
Skapa nytt ämne
|
|
|
|
|
|